Why do you think we allow horrible user interfaces and user experiences in our enterprise software? Especially when we are extremely critical of software we use everyday? Like Netflix, Spotify, social media, etc.
Aivan kuten softakehityksessä niin myös firman ja työpaikan kehittämisessä on hyvänä apuna retrospektiivi.
Vappupöhinöissä oli luonnollisesti tukeva annos perinteisiä vappuherkkuja
Tarkoitus on havainnollistaa kuinka ongelma voidaan toteuttaa OOP (Object Oriented Programming) ja FP (Functional Programming) tyylisesti.
Bytecraftillä on vuoden alusta lähtien ollut kokeneempien konsulttien mukana IT-uraansa aloitteleva työharjoittelija Tapani Alastalo.
Tänä perjantaina keskustelimme Dan Northin blogipostauksesta CUPID—for joyful coding
Viime viikkoina Bytecraftin perjantaipöhinöissä on aiheena ollut mm. visualisointityökalut.
Tässä osassa käymme aihetta läpi yleisesti. Seuraavassa osassa tarkastelemme asioita enemmän kooditasolla.
TL;DR tietokoneiden laskentakyky kasvaa eksponentiaalisesti ja sillä on valtava vaikutus salasanojen kestävyyteen. Toisaalta salasanoja joiden entropia on 192 bittiä on mahdotonta murtaa.
Tilakoneet ovat yliopiston ratkaisu merkkijonojen käsittelyyn. Onko niistä jotain hyötyä myös oikeassa elämässä?
Viime vuosina eteen on tullut sovelluksia jotka ovat ajautuneet frameworkin vangeiksi.
Kesä alkaa lähestyä ja saimme koko lukuvuoden kestäneen yhteistyöprojektin Aalto-yliopiston ohjelmistoprojekti-kurssille kunniakkaasti päätökseen.
Click-bait tyyliin sanon, että meillä oli tässä alkuvuodessa ankaraa selkäänpuukotusta, josta selvisimme vain vahvempana ulos.
Bytecraft on historiansa alusta asti kantanut huolta ohjelmistoalan ammattilaisista.
Koko vuosi oli enemmän tai vähemmän uuden oppimista ja tulevaisuuden maalailua sekä ennustamista. Olemme pitäneet sitkeästi kiinni software craftsmanshipistä ja sen luomista raameista.
Webbidevaus.fi:n jaksossa keskusteltiin muun muassa minkälaista tutkimusta web-kehityksestä tehdään.
Meillä oli tänä syksynä kirjakerhossa kirjana Domain Driven Design Made Functional. Kirja oli varsin inspiroiva ja se myös antoi kimmokkeen tälle poustaukselle.
Yllättävän paljon kaikennäköistä mielenkiintoista extraa mahtui marraskuuhun päivittäisen konsultointityön lisäksi.
Työpaja pidetään tiistaina 24.11. klo 16-18 verkkotapaamisena.
Suht uutena ja tuntemattomana tulokkaana Suomen IT-maisemassa olemme alkaneet kertomaan kuukausittain kuulumisistamme.
Meidän mielestä laatua voidaan mitata yksinkertaisimmallaan kahdella yleispätevällä korkean tason arvomittarilla, jotka sulkevat tehokkaasti pois toisensa ja luovat mallin oikeanlaiselle tekemiselle. Ilman toista, ei voi olla toista.
Virastot hehkuvat syksyn harmautta parhaimmillaan ja sade pieksee ikkunaa. Noh, todellisuudessa syyskuu oli hieno kuukausi, niin keleiltään, kuin meillä Bytecraftillakin. Itä-Pasila on siltikin kyllä harmaa.
Ville on toiminut kummallakin puolella pöytää, joten eri näkökulmia löytyy ja isot asiat pysyvät hanskassa luontevasti kuitenkin asiakkaiden parasta aina etsiessä ja tehdessä.
Jaakko lyöttäytyy osaksi Bytecraftin nuorempaa -osastoa, eli ei vielä liialla iällä pilattu ja näin tuokin raikasta tuulahdusta keski-ikäämme.
Elias löysi tiensä töihin Bytecraftille Aalto yliopiston opiskelijaprojektin kautta. Tuo Aalto-projekti sujui vallan mainiosti ja Elias pääseekin kesätöissä jatkojalostamaan syntynyttä tuntienkirjausjärjestelmää.
Oskari päätyi IT uralleen hieman kiertotien kautta, sillä hänestä piti ensiksi tulla sähköinsinööri.
JP on työskennellyt IT-alalla vuodesta 2008 alkaen. Ura alkoi paikkatietojärjestelmien parissa ja jatkui Android-sovellusten kautta nykyisiin Full Stack ja taustajärjestelmä hommiin.
Jori on koodannut työkseen 2000-luvun alkupuolelta, joista 2011 alkaen konsulttina, jonka johdosta virallinen titteli on konsultti, mutta käytännössä rooli on vaihdellut projektikohtaisesti.
Antti ei tällä hetkellä työssään Bytecraftilla koodaile, mutta myös hän omaa useiden vuosien kokemuksen hands-on tekemistä IT-konsulttina.
Mikko on Bytecraftin virallinen akateemikko, josta on sittemmin kuoriutunut piinkova ohjelmistokonsultti.
Valokeila käännetään osoittamaan yhteen pääosakkaista ja pitkän linjan IT-ammattilaiseen, Juha Heljorantaan. Juha on aloitellut uraa IT-alalla 1990-luvun loppupuolella ja täysipäiväisesti työskennellyt alalla vuodesta 2004 alkaen.
Esittelyvuoron saa Bytecraftin perustajahahmo Jani Arvonen. Ennen kysymyksiä ja vastauksia on syytä ottaa nopea läpivalaisu Janin ja Bytecraftin lyhyeen historiaan.
Bytecraftilla jo aikaisemmin kertoneet pyrkimyksestä hieman ravistella suomalaisen IT-konsultoinnin standardeja käyttäen mm. Software Craftmanshipin työkaluja ja menetelmiä.
Mikä tekee työpaikasta hyvän? Miksi me haluamme olla hyvä tai jopa muita parempi työpaikka?
Mitä se koodi lopulta maksaa? Viimeisen 15 vuoden ajalta löytyy paljonkin hyviä ja omasta kokemuksesta uskottavia tutkimuksia ja arvioita huonon koodin vaikutuksista kustannuksiin.
Kaikessa lyhykäisyydessään Software Craftsmanship:ssä on kyse softakehityksen ammattitaidosta.
Software Craftsmanship ei ole metafora vaan raami ja ideologia ohjelmiston laadun ja tekemisen parantamiseksi.
Reilu vuosi Bytecraftilaisena takana, joten nyt on hyvä hetki hieman miettiä, että mitäs se vuosi sisälsi ja mikä on fiilis tässä vaiheessa.