Pohdintoja_

Ajatuksia ja kokemuksia softakehityksestä ja digitalisaatiosta
Case of UI & UX in enterprise software for cognitive ergonomics

Why do you think we allow horrible user interfaces and user experiences in our enterprise software? Especially when we are extremely critical of software we use everyday? Like Netflix, Spotify, social media, etc. 

Perjantaipöhinä 20.5.2022

Aivan kuten softakehityksessä niin myös firman ja työpaikan kehittämisessä on hyvänä apuna retrospektiivi.

Perjantaipöhinä 13.5.2022

Aki Salmi kävi juttelemassa kanssamme empatiasta työelämässä.

Perjantaipöhinä-loki 29.4.2022

Vappupöhinöissä oli luonnollisesti tukeva annos perinteisiä vappuherkkuja

Perjantaipöhinä-loki 22.4.2022

OAuth 2

Perjantaipöhinä-loki 8.4.2022

Ohjelmistoprojekti-kurssi

Perjantaipöhinä-loki 1.4.2022

ORM-jatkot

Metodit ja funktiot, osa 2

Tarkoitus on havainnollistaa kuinka ongelma voidaan toteuttaa OOP (Object Oriented Programming) ja FP (Functional Programming) tyylisesti.

Perjantaipöhinä-loki 18.3.2022

Perjantaipöhinöissä keskusteltiin ORM:sta

Perjantaipöhinä-loki 11.3.2022

Normaalin viikkokierroksen jälkeen Jaakko esitteli Tailwind CSS:ää

Työharjoittelussa Bytecraftillä - haastattelussa Tapani Alastalo

Bytecraftillä on vuoden alusta lähtien ollut kokeneempien konsulttien mukana IT-uraansa aloitteleva työharjoittelija Tapani Alastalo.

Perjantaipöhinä-loki 25.2.2022

Tänä perjantaina keskustelimme Dan Northin blogipostauksesta CUPID—for joyful coding

Bytecraftin perjantaipöhinä-loki 20.2.2022

Viime viikkoina Bytecraftin perjantaipöhinöissä on aiheena ollut mm. visualisointityökalut.

Metodit ja funktiot, osa 1

Tässä osassa käymme aihetta läpi yleisesti. Seuraavassa osassa tarkastelemme asioita enemmän kooditasolla.

Salasanojen kestävyys

TL;DR tietokoneiden laskentakyky kasvaa eksponentiaalisesti ja sillä on valtava vaikutus salasanojen kestävyyteen. Toisaalta salasanoja joiden entropia on 192 bittiä on mahdotonta murtaa.

Käytännön tilakoneita

Tilakoneet ovat yliopiston ratkaisu merkkijonojen käsittelyyn. Onko niistä jotain hyötyä myös oikeassa elämässä?

Kun framework kaappaa vallan

Viime vuosina eteen on tullut sovelluksia jotka ovat ajautuneet frameworkin vangeiksi.

Timesheets - näppärää tuntikirjausta ja opiskelijayhteistyötä

Kesä alkaa lähestyä ja saimme koko lukuvuoden kestäneen yhteistyöprojektin Aalto-yliopiston ohjelmistoprojekti-kurssille kunniakkaasti päätökseen.

Selkäänpuukotusta & vierailevia tähtiä

Click-bait tyyliin sanon, että meillä oli tässä alkuvuodessa ankaraa selkäänpuukotusta, josta selvisimme vain vahvempana ulos.

Tulevaisuuden ammattilaiset ja ikuisen oppimisen ilmapiiri

Bytecraft on historiansa alusta asti kantanut huolta ohjelmistoalan ammattilaisista.

Bytecraftin kasvun vuosi 2020

Koko vuosi oli enemmän tai vähemmän uuden oppimista ja tulevaisuuden maalailua sekä ennustamista. Olemme pitäneet sitkeästi kiinni software craftsmanshipistä ja sen luomista raameista.

Bytecraftin Mikko Pohja vieraana Webbidevaus.fi -podcastissa

Webbidevaus.fi:n jaksossa keskusteltiin muun muassa minkälaista tutkimusta web-kehityksestä tehdään.

Softaware Architecture and Functional Domain Modelling

Meillä oli tänä syksynä kirjakerhossa kirjana Domain Driven Design Made Functional. Kirja oli varsin inspiroiva ja se myös antoi kimmokkeen tälle poustaukselle.

Bytecraftin marraskuu 2020

Yllättävän paljon kaikennäköistä mielenkiintoista extraa mahtui marraskuuhun päivittäisen konsultointityön lisäksi.

Bytecraft järjestää Functional Domain Modelling -työpajan

Työpaja pidetään tiistaina 24.11. klo 16-18 verkkotapaamisena.

Bytecraftin lokakuu 2020

Suht uutena ja tuntemattomana tulokkaana Suomen IT-maisemassa olemme alkaneet kertomaan kuukausittain kuulumisistamme.

Laadun kaksi tärkeää arvoa

Meidän mielestä laatua voidaan mitata yksinkertaisimmallaan kahdella yleispätevällä korkean tason arvomittarilla, jotka sulkevat tehokkaasti pois toisensa ja luovat mallin oikeanlaiselle tekemiselle. Ilman toista, ei voi olla toista.

Bytecraftin syyskuu 2020

Virastot hehkuvat syksyn harmautta parhaimmillaan ja sade pieksee ikkunaa. Noh, todellisuudessa syyskuu oli hieno kuukausi, niin keleiltään, kuin meillä Bytecraftillakin. Itä-Pasila on siltikin kyllä harmaa.

Ville Vuorinen

Ville on toiminut kummallakin puolella pöytää, joten eri näkökulmia löytyy ja isot asiat pysyvät hanskassa luontevasti kuitenkin asiakkaiden parasta aina etsiessä ja tehdessä.

Ari Siukola

Työkokemusta löytyy paljon niin tulostuksenhallinnan kuin dokumentinhallinnan parista.

Jaakko Hannikainen

Jaakko lyöttäytyy osaksi Bytecraftin nuorempaa -osastoa, eli ei vielä liialla iällä pilattu ja näin tuokin raikasta tuulahdusta keski-ikäämme.

Elias Männistö

Elias löysi tiensä töihin Bytecraftille Aalto yliopiston opiskelijaprojektin kautta. Tuo Aalto-projekti sujui vallan mainiosti ja Elias pääseekin kesätöissä jatkojalostamaan syntynyttä tuntienkirjausjärjestelmää.

Oskari Lehti

Oskari päätyi IT uralleen hieman kiertotien kautta, sillä hänestä piti ensiksi tulla sähköinsinööri.

Jukka-Pekka Suontaus

JP on työskennellyt IT-alalla vuodesta 2008 alkaen. Ura alkoi paikkatietojärjestelmien parissa ja jatkui Android-sovellusten kautta nykyisiin Full Stack ja taustajärjestelmä hommiin.

Jori Lytter

Jori on koodannut työkseen 2000-luvun alkupuolelta, joista 2011 alkaen konsulttina, jonka johdosta virallinen titteli on konsultti, mutta käytännössä rooli on vaihdellut projektikohtaisesti.

Antti Siukola

Antti ei tällä hetkellä työssään Bytecraftilla koodaile, mutta myös hän omaa useiden vuosien kokemuksen hands-on tekemistä IT-konsulttina.

Mikko Pohja

Mikko on Bytecraftin virallinen akateemikko, josta on sittemmin kuoriutunut piinkova ohjelmistokonsultti.

Juha Heljoranta

Valokeila käännetään osoittamaan yhteen pääosakkaista ja pitkän linjan IT-ammattilaiseen, Juha Heljorantaan. Juha on aloitellut uraa IT-alalla 1990-luvun loppupuolella ja täysipäiväisesti työskennellyt alalla vuodesta 2004 alkaen.

Jani Arvonen

Esittelyvuoron saa Bytecraftin perustajahahmo Jani Arvonen. Ennen kysymyksiä ja vastauksia on syytä ottaa nopea läpivalaisu Janin ja Bytecraftin lyhyeen historiaan.

Laatu 2020 - Mitä on laatu ja arvo?

Bytecraftilla jo aikaisemmin kertoneet pyrkimyksestä hieman ravistella suomalaisen IT-konsultoinnin standardeja käyttäen mm. Software Craftmanshipin työkaluja ja menetelmiä.

Onko Bytecraft hyvä työpaikka sinulle?

Mikä tekee työpaikasta hyvän? Miksi me haluamme olla hyvä tai jopa muita parempi työpaikka?

Laatu 2020

Esittelemme tässä ja tulevissa blogeissamme oman laatumääreemme.

Mitä huono koodi maksaa?

Mitä se koodi lopulta maksaa? Viimeisen 15 vuoden ajalta löytyy paljonkin hyviä ja omasta kokemuksesta uskottavia tutkimuksia ja arvioita huonon koodin vaikutuksista kustannuksiin.

Mitä Software Craftsmanship tarkoittaa pähkinänkuoressa

Kaikessa lyhykäisyydessään Software Craftsmanship:ssä on kyse softakehityksen ammattitaidosta.

Software craftsmanship ei korvaa Agilea

Software Craftsmanship ei ole metafora vaan raami ja ideologia ohjelmiston laadun ja tekemisen parantamiseksi.

Vuosi Bytecraftilaisena

Reilu vuosi Bytecraftilaisena takana, joten nyt on hyvä hetki hieman miettiä, että mitäs se vuosi sisälsi ja mikä on fiilis tässä vaiheessa.

Uudet kirjoitukset ja tapahtumat suoraan sähköpostiisi

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form