Pöhinäloki_

Aiheet mitä käymme perjantaisin läpi lisätäksemme ymmärrystä softakehityksestä.

12.4.2024 Funktionaalinen ohjelmointiparadigma

Huhtikuun puolivälissä pöhinöissä käsiteltiin funktionaalista ohjelmointiparadigmaa. Antin pöhinäesitys keskittyi tällä kertaa siihen, missä tilanteissa ja miksi juuri niissä funktionaalinen ohjelmointi on oikea työkalu - ja missä taas ei. Esityksen kohderyhmänä olivat niin ei-teknistä työtä tekevät kuin koodarit, joille aihepiiri ei ollut kovin tuttu.

Pöhinöissä käytiin läpi referential transparencyä, puhtaita funktioita, immutabilityä, sekä algebrallisia rakenteita. Antti kertoi, miten matemaattista intuitiota voi käytännössä soveltaa ohjelmistokehityksessä niin, että päästään eroon ikävistä bugeista ja ongelmista.

Lopuksi hän esitteli muutamia koodiesimerkkejä sivuvaikutusten (side effect) aiheuttamista ongelmista ja siitä, miten epäpuhtaudet johtavat koodin vaikeampaan reasonointiin.

Nämä pöhinät olivat ensimmäinen osa kaksiosaisen funktionaalisen ohjelmointiparadigmaesityksen sarjassa. Seuraavalla kerralla Antti käsittelee aihetta hieman teknisemmästä näkökulmasta.

15.3.2024 Uusien työntekijöiden juhlistus

Maaliskuun puolivälissä saimme kaksi uutta työntekijää - softakehittäjä Mikon sekä Account manager Tarun! Mikko on ollut alalla pitkään, ja tuo mukanaan mm. erinomaista mentorihenkeä. Myynnin ja markkinoinnin opiskelija Taru pääsi meille aivan uuteen rooliin osa-aikaiseksi myynnin ja asiakastyytyväisyyden tekijäksi. Näille tyypeille kannatti todellakin samalla viikoilla kippistellä ja korkata kakku!

8.3.2024 Computational complexity

Tällä kertaa pöhinöiden aihe oli hieman teoreettisempi, mutta tietojenkäsittelytieteen näkökulmasta. Antti kertoi meille aiheesta computational complexity, eli laskennan kompleksiteetit.
Pöhinöissä käytiin läpi mm. mitä käytännössä tarkoittaa turingin kone, ja mitä kompleksiteettiluokat kuten P, NP tai EXPTIME ovat. Asiaa käytiin läpi siitä näkökulmasta, miten nämä liittyvät ohjelman suoritusaikaan tai muistinkäyttöön käytännössä. Lisäksi sivuttiin ihmiskunnan suurimpia selvittämättömiä mysteerejä.

23.2.2024 Bytepäivä light

Helmikuun lopussa vietimme kevyttä virkistysiltaa, eli Bytepäivä lightia. Tarkoituksena oli pelata pelejä, sekä tilata ruokaa.
Byteläiset kuitenkin viihtyivät niin hyvin jutustellessaan, että pelien sijaan päädyimme keskustelemaan yhdessä tuntikaupalla mm. softa-alan sukupuolijakaumista ja videopelimaailmasta. Korttipelit jäivät odottamaan seuraavaa kertaa.

16.2.2024 Rennommat pöhinät

Helmikuun puolivälissä perjantai-iltapäivää vietettiin rennosti yhdessä oleskelemalla ja viikottaisella kuulumiskierroksella. Kuulumiskierros niin paikan päällä kuin etänä on tärkeä osa yhdessä jakamista ja toisilta oppimista. Usein, niin kuin myös tällä kerralla kierros viritti esiin keskustelun, joka jatkui pitkään virallisen osuuden jälkeen.

Tämän lisäksi pöhinöiden yhteydessä tapahtui Bytecraftin vuoden 2024 Liikuntahaasteen palkintojenjako! Liikuntahaaste on tykätty tapa lisätä huomiota ja motivaatiota istumatyöläisten liikkumiseen. Viisi eniten liikkunutta saivat hierontalahjakortteja ja voittaja, tällä kertaa Annamari, nimensä kiertopalkintoon. Liikkuminen on oleellista ympäri vuoden, mutta liikuntahaastetta jäämme jälleen odottamaan innolla seuraavaan kertaan!

2.2.2024 Ohjelmistoarkkitehtuurit

Helmikuun ensimmäisissä perjantaipöhinöissä puhuttiin ohjelmistoarkkitehtuureista. Juha esitteli aihetta parista eri tulokulmasta. Ensimmäinen tapa oli tarkastella isoa kuvaa. Toinen taas keskittyi yksityiskohtiin.

Isossa kuvassa liiketoimintakyvykkyydet yhdistettynä Domain Driven Designiin tarjoaa usein hyvän lähtökohdan lähteä rakentamaan arkkitehtuuria, joka vastaa liiketoiminnan tarpeita. Yksityiskohdissa, ja myös isossa kuvassa, testattavuus toimii yhtenä erinomaisena mittarina, kun tarkastellaan sovelluksen laatua ja arkkitehtuuria. Ongelmat ja vaikeudet testattavuudessa johtuvat usein heikosta arkkitehtuurissa tai sen puutteista.

Hyvä arkkitehtuuri rakentuu liiketoiminnan tarpeiden ympärille, sekä tekee testaamisesta helppoa, luotettavaa ja nopeaa.

26.1.2024 Competence Matrix -tulokset

Viime vuoden puolella firman työntekijät pääsivät täyttämään Competence Matrixia, jossa kartoitettiin vahvuuksia ja kehityskohtia niin yleisen konsulttiuden kuin erilaisen teknisen osaamisen saralta. Jokainen pääsi myös keskustelemaan Matrixin pohjalta ja luomaan oman kehityssuunnitelman.

Tämän kertaisissa lounaspöhinöissä käytiin läpi yleisellä tasolla sitä, mitkä Matrixin perusteella tunnistettiin firman vahvuuksiksi, sekä missä kohti osaamista voidaan vielä lisätä. Korkeinta osaamista Bytecraftilla löytyy muun muassa monipuolisissa tiimeissä toimimisesta, itseohjautuvuudessa, system designissa ja server managementissa.

Lounaspitsan lomassa Ville esitteli lisäksi tarkemmin Bytecraftin vuoden 2024 tavoitteita - omista huolta pitämistä, rekrytointia sekä myynnin kehitystä.

19.1.2024 Tekoälymittelö Introduction

Tämän kertaisissa perjantaipöhinöissä Oskari esitteli idean firman sisäisestä tekoälykilpailusta firmalle ja tiedusteli porukan kiinnostusta osallistua. Porukalla muisteltiin hetki myös Ohjelmointiputkan kivi-sakset-paperi -kisaa. Tekoälykilpailua pidettiin hauskana ja firman kulttuuriin sopivana ideana ja se päätettiin järjestää myöhemmin keväällä. Tästä siis lisää keväämmällä!

12.1.2024 Retro vuodesta 2023

Bytecraftin pöhinävuosi avattiin totta kai pysähtymällä katsomaan vuotta 2023 retron merkeissä. Alkuun tarkastimme, mitä olimme nostaneet viime retrosta painopisteiksi ja miten ne olivat edistyneet.

Käytimme retroon perinteistä Stop-Start-Continue -mallia, ja saimme paljon hyviä avauksia, mihin kiinnittää huomiota tänä vuonna. Yksi nostoista on läpinäkyvyyden vielä suurempi lisääminen firmassa, vaikka kuten sivulauseessa joku retrossa kommentoikin, "meillä toimitaan jo melkeinpä kuin akvaariona".

Viestinnän läpinäkyvyyden lisäksi retron avainsanoja olivat mm. yhteisöllisyys, oppien jakaminen ja olemassa olevien rakenteiden viilaaminen. Esimerkiksi nämä kaikki ovatkin Bytecraftin kulmakiviä! Tästä on hyvä aloittaa uusi vuosi!

8.12.2023 Osakeannin juhlistus

Joulukuun kahdeksantena juhlistimme osakeantia ja uusia osakkaita donitseilla ja kuohuvalla. Jokaisella työntekijällämme on mahdollisuus päästä osakkaaksi, ja tänäkin vuonna uusiksi osakkaiksi tuli useampi henkilö.

Viikoittaisen kuulumiskierroksen lisäksi keskustelimme yhdessä pitkään yleisemmin työstämme. Tämän kertaisissa pöhinöissä näkyi hyvin siis Bytecraftille ominaisia asioita - kehittämiseen osallistaminen sekä yhteisöllisyys.

24.11.2023 Pikkujoulut

Marraskuun viimeisenä perjantaina Bytecraft vietti pikkujoulujaan iloisella porukalla! Ensin tietovisaillen ja sitten ravintolaillallisella Helsingin kattojen yllä. Jatkoilla toimistolla valkotaulu oli yhden työntekijän tituleeraamilla "kunnon nörttijouluilla" kovalla käytöllä, testaus herätti kiivastakin keskustelua ja yhdelle project managerille opetettiin Monadia. Erinomainen meininki hyvässä seurassa!

27.10.2023 Bytecraft 2024 tavoitteet ja Competence Matrix

Kävimme yhdessä läpi tavoitteet Bytecraftille koskien vuotta 2024 ja mitä on odotettavissa painotuksina. Nämä tietenkin voivat muuttua ja käytimme OKR-mallia tavoitteiden tekemiseen. Kävimme myös läpi Competence Matrixin, josta olemme kehittäneet meille ensimmäisen iteraation ja käymme jokaisen kanssa sen läpi löytäkseemme kehitysalueet ja kiinnostukset. Saamme myös paremmin selville yrityksenä, mihin osa-alueisiin meidän tulee panostaa vuonna 2024.

20.10.2023 Haasteiden nostaminen ja ratkaiseminen

Käytiin läpi esimerkkien, kokemusta ja tietokirjallisuuden pohjalta miten voimme nostaa esiin haasteita asiakasprojekteissamme ja saada ne ratkaistuksi. Hyvät tavat nostaa haasteet esille ja ratkaista että voimme tuottaa maksimaalista arvoa asiakkaille.

13.10.2023 Uusien työntekijöiden tervetulopöhinät

Lokakuun puolivälin perjantaina juhlistimme kahden uuden työntekijän, Jarnon ja Aarnin tuloa Bytecraftin tiimiin! Jarno ja Aarni ovat molemmat software craftereita ja aloittivat lokakuun alussa. Hienoa saada uutta erittäin kovaa taitoa mukaan porukkaan!
Kakun ja kuohuvan nauttimisen lisäksi jaoimme yhdessä kuulumisia. Tämän kertaiset rennommat pöhinät jatkuivat muun muassa keskusteluilla lempi tietokone- ja konsolipeleistä.

22.9.2023 Syyskuun Bytepäivä

Syksyn Bytepäivä aloitettiin Bytecraftin osakkuusohjelman läpikäynnillä sekä keskustelulla yhteisen lounaan äärellä. Sen jälkeen siirryimme huristelemaan karting-autoilla kauniissa syyssäässä, voiton vei lopulta Elias! Päivälliseksi nautittiin kreikkalaista ruokaa ja illaksi siirryttiin Pasilaan jatkoille. Virvokkeen kanssa maistuivat niin Guitar Hero -pelit, alan keskustelut valkotaulun äärellä kuin rento yhdessäolo. Tällä virkistymisellä jaksaa hyvin myös pimeämpään taittuvan syksyn!

1.9.2023 Laskutuksen ohjeistusta

Noin kerran kuussa perjantaipöhinöissä kehitetään tai suunnitellaan Bytecraftin toimintaa. Syyskuun ensimmäisenä päivänä kirkastettiin yhdessä laskutusohjeita. Lisäksi työntekijät saivat kysyä kysymyksiä ja keskustelimme erilaisista keisseistä, muun muassa työmatkoista.

Keskustelun pohjalta luomme yhteiset ohjeet.

25.8.2023 Efektuaatio

Elokuun viimeisissä Pöhinöissä Antti Halava esitteli efektuaatioa ajattelutapana ja työmallina. Efektuaatiossa on kyse siitä, että keskitytään luomaan mahdollisuuksia ja ratkaisemaan ongelmia. Tämä tehdään ottamalla kaikki käytettävissä olevat resurssit käyttöön ja hyväksyen mahdolliset tappiot sen sijaan, että lyödään lukkoon suunnitelma ja toimitaan sen mukaisesti.

Kun kaikki resurssit ovat käytössä, ne asetetaan kohti päämäärää ja muutetaan toimintatapoja muutosten tullessa. Efektuaatiossa korostuu jatkuva yhteistyö, ja muutokset nähdään mahdollisuuksina.

Opimme, että efektuaatiossa on paljon samaa ketterien menetelmien kanssa, mutta ne eivät ole täysin yksi yhteen. Lopuksi keskustelimme efektuaation hyödyntämisestä niin työ- kuin henkilökohtaisessa elämässä.

18.8.2023 WASM kesäprojektit

Jaakko Hannikainen kertoi lyhyesti kokemuksistaan perinteisistä poikkeavista verkkoteknologioista. Hän kertoi kahdesta kesällä tekemästään projektista, joista toiseen oli käytetty Rustia, Yew-kehystä sekä WASMia, ja toiseen Electronia, Reactia, Protobufia ja Emscripteniä.

WASM on käyttökelpoinen teknologia jos tarvitaan verkkosivuille tehokkaampaa laskentatehoa tai halutaan käyttää esimerkiksi C++:lla toteutettua kirjastoa. Electron taas mahdollistaa työpöytäsovellusten kirjoittamisen yleisillä verkkoteknologioilla, jotka ovat suosionsa takia helpommin kehitettävissä kuin varsinaiset natiivisovellukset.

2.6.2023 Kesäkuun Bytepäivä

Kesäkuun ensimmäisenä perjantaina Bytecraft vietti kesäistä Bytepäivää merellisessä Helsingissä omalla porukalla! Aamupäivästä kehitettiin yhdessä yrityksen toimintaa, rekrytointia ja kontaktointia. Illalla muun muassa grillailtiin ja nautittiin hyvästä ruoasta. Tärkeintä virkistyspäivässä oli yhdessäolo, keskustelut ja hauskanpito.

26.5.2023 Kirjakerhoilua

Pienen helatorstain tuoman tauon jälkeen perjantaipöhinöissä käytiin yhdessä läpi John Ousteroutin kirjaa "A Philosophy of Software Design".

Uudet kirjoitukset ja tapahtumat suoraan sähköpostiisi

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form