Juttelimme lisää ohjelmistoarkkitehtuureista muutaman viikon tauon jälkeen. Osalta porukasta oli ensimmäinen keskustelu väliin, joten Juha kävi läpi sekä edellistä että uutta materiaalia.
Annamari aloitti tällä viikolla Bytecraftilla Office Managerina ja juhlan kunniaksi nautimme kakkua ja kuohujuomaa pöhinöiden aluksi.
Kakutteluiden päälle Antti esitteli meille Radical Candor -konseptin. Sen keskeinen ajatus on, että palautteen pitää olla suoraa, mutta ystävällisesti esitettyä ja palautteen saaja huomioonottavaa.
Työntekijät pitivät tällä viikolla syyskokouksensa, jossa kävivät firman asioita läpi. Aiheina oli osakeanti, mitä osakkuustasot meinaavat ja mitä odotetaan tietyllä tasolla. Myös kansainvälistymistä puitiin ja miten pitää firma yhtenäisenä.
Näitä asioita käytiin sitten koko porukalla perjantaina läpi, missä myös managing partnerit olivat osallisina ja saatiin muutamat asiat työlistalle.
Pidimme rennomman hengailun toimistolla, missä kävimme läpi AI-puolen kehityksiä prompt to text tai -to pic testailua. Samalla saimme myös kuulumisia Aalto-projektista, jossa olemme mukana.
Juttua riitti kuten myös naurua kun testasimme eri lähtölauseita niin tekstille kuin kuville. Kävimme myös eettistä keskustelua tekijänoikeuksista ja AI:n huimasta kehitysvauhdista.
Kävimme Antin johdolla läpi Lean:in keskeiset periaatteet ja mitä yhtäläisyyksiä niillä on ketterän ohjelmistokehityksen kanssa. Erityisesti juttelimme Lean:in ideasta karsia kaikki turha ja miten sitä voi soveltaa softakehitykseen.
Ohjelmistoarkkitehtuurit puhuttivat perjantaina. Liiketoiminnan kyvykkyyksien ympärille rakennetut ratkaisut, spaghetti koodi sekä monoliitit vs microservicet vs serverless ratkaisuiden vertailu johti hyvään ajatusten vaihtoon. Myös sparrailu eri lähestymistavoista arkkitehtuurien rakentamiseen oli hedelmällistä.
Antti esitteli meille mitä matemaattisesta peliteoriasta voidaan oppia tiimityöskentelyn kannalta. Teorian mukaan mm. erilaisten toimijoiden tiimi toimii tehokkaimmin, jos jäsenet kommunikoivat keskenään jatkuvasti. Samoin vaikka yksi jäsenistä toimisi itsekkäästi vastoin tiimin etuja, niin se ei juurikaan vaikuta lopputulokseen, jos muut pysyvät tavoitteessa. Mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä, joista useammalla olikin omakohtaisia kokemuksia.
Event storming on nopea ja kevyt tapa selvittää mitä sovelluksen pitäisi sisältää ja miten sen pitäisi toimia. Siinä kaikki sidosryhmät, esim. kehittäjät, domain asiantuntijat ja PO:t, tuovat esiin omalta kannaltaan mitä tapahtumia ohjelma sisältää ja miten niihin päädytään. Tietoa kerätään lapuille tyhjälle seinälle.
Teimme omalla tiimillä pienen Event storming -harjoituksen. Kävimme läpi mitä tapahtumia HSL-mobiililipun ostaminen sisältää.
Miksi estimointia tehdään? Entä mikä merkitys on estimaatin varianssilla? Kuinka hyvin estimaatti soveltuu sprinting työmäärän arviointiin? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdimme Antti Halavan vetämässä sessiossa.
Mitä on API design ja millainen API on hyvä? Juha Heljoranta piti aiheesta esityksen ja keskustelimme eri näkökulmista. Esiin nousi mm. developer experience, ilmaisuvoima, ymmärrettävyys, testattavuus, dokumentaatio sekä monta muuta tekijää jotka vaikuttavat API Designiin.
Bytecraftilla aloitti tälllä viikolla jälleen uusi työntekijä, Kalle Micklin. Tänään pöhinöissä tutustuttiin puolin ja toisin kakuttelun lomassa. Tervetuloa tiimiin Kalle!
Antti Halava esitteli mihin tekoäly nykyään kykenee. Tarkastelimme tekoälyn livenä tuottamia tekstejä sekä kuvia. Selvitimme tekoälyn avulla mm. mikä mikä elokuva voittaa seuraavan parhaan elokuvan Oscar palkinnon.
Palasimme omaa toimintaamme kannatteleviin prinsiippeihin ja periaatteisin. Kävimme läpi Software Crafter historiaa sekä mitä se tarkoittaa meidän päivittäisessä työssä.
Bytecraftin perjantaipöhinät palasivat lomatauolta makeasti. Tällä viikolla Bytecraftilla aloittaneet Antti ja Jaakko pääsivät leikkaamaan kakkua ja tutustumaan tiimiin toimistolla. Tervetuloa molemmille!
Ville Vuorinen esitteli kokemuksiaan tuoteomistajan roolista kun yritystä lähdettämään muokkaamaan. Miten suojellaan tiimiä feature creepiltä ja jatkuvasti scopen ulkopuolelta tulevilta muutoksilla. Myös miten otetaan eri ryhmiä mukaan tekemiseen että saadaan omistautunut ryhmä viemään muutosta eteenpäin uudella softalla, työtavoilla ja asenteella.
Aivan kuten softakehityksessä niin myös firman ja työpaikan kehittämisessä on hyvänä apuna retrospektiivi. Perjantaina katsoimme taas taaksepäin ja mietimme mikä on mennyt hyvin ja mitä voisimme tehdä toisin tiiminä ja yrityksenä. Keskusteluissa nousee esiin tärkeitä asioita, joiden pohjalta voimme kehittää jatkuvasti parempaa työpaikkaa.
Aki Salmi kävi juttelemassa kanssamme empatiasta työelämässä. Aki sanoitti ja kuvasi meille, mistä koostuu empatia. Hän myös kertoi tutkimuksista aiheen taustalla ja mikä vaikutus empatialla on liiketoiminnan tuloksiin ja kuinka empatia nivoutuu kaikkeen toimintaan, töissä ja sen ulkopuolla.
Vappupöhinöissä oli luonnollisesti tukeva annos perinteisiä vappuherkkuja, mutta ihan pelkästään herkutteluksi tämäkään perjantai ei mennyt. Tiimiimme tuli tutustumaan meillä kesällä aloittava uusi devaaja. Hänellä olikin heti pöhinäaihe valmiina mietittynä. Juttelimme linttereistä - mitä niillä voi tehdä ja miten niitä kannattaa projekteissa käyttää. Tähän liittyen saimme uuden terminkin käyttöön: Quality As Code.
Tämän viikon perjantaipöhinöissä Oskari esitteli OAuth 2 valtuutusprotokollaa ja sen erilaisia autorisointiflow:ita.
Bytecraft on ollut tänäkin vuonna asiakkaana Aalto-yliopiston ohjelmistoprojekti-kurssilla. Tänään projektiryhmämme esitteli meille viittä vailla valmista tuotetta. Kyseessä on kaaviopohjainen tehtävienhallinta työkalu. Itse tehtäväkuvausten lisäksi käyttöliittymä esittää tehtävien riippuvudet toisistaan kaaviona ja niitä voi muokata graafisesti. Tiimi oli saanut kurssin aikana hyvää oppia ohjelmistotuotannosta ja hienoa huomata kuinka paljon hyviä käytäntöjä oli jo omaksuttu projektiin mukaan.