Pöhinäloki_

Aiheet mitä käymme perjantaisin läpi lisätäksemme ymmärrystä softakehityksestä.

12.5.2023 Kafka dataplatformina

Perjantaina 12.5. pöhistiin Jay Krepsin kirjan "I Heart Logs" -hengessä tapahtumalokeista. Keskustelun ytimessä oli miten tapahtumalokia voidaan käyttää apuna hajallaan olevan datan tehokkaammassa käytössä. Pöhinöiden lomassa syötiin kesäisen sään kunniaksi jätskit!

5.5.2023 All hands on deck

Perjantaina 5.5. kokoonnuttiin yhdessä keskustelemaan Bytecraftin toiminnasta tuoreen toimarimme Villen fasilitoimana. Kävimme läpi muun muassa taloutta, laskutusta ja bonusmalleja.

28.4.2023 DevOps metriikoita vappukuorrutuksella

Juha Heljoranta esitteli kertauksen DevOps metriikat -esityksestä. Pöhinät pidettiin lounaspöhinöinä.

Iltapäivällä vappukoristeilla verhotulla toimistolla nautittiin yhdessä vielä munkkeja ja simaa, ja jaettiin viikon kuulumisia.

21.4.2023 Opiskelijoiden demo ja toimarin nimitys

Perjantaina kilisteltiin kuohuvaa ja syötiin kakkua, kun Ville nimettiin Bytecraftin toimitusjohtajaksi. Tavoitteena ottaa seuraava askel Bytecraftin tarinassa kohti software craftmanshipin tuomista asiakkaillemme (nykyisille ja tuleville) rautaisten ammattilaisten toimesta.

Saimme myös demon mitä Aalto-yliopiston projektikurssi on saanut aikaan. He ovat tehneet softaa, millä voi luoda "flavor"-tekstejä pelien luojan antamilla spekseillä. Loistavasti näytetty miten tekoälyllä voi saada vauhtia myös tähän maailmaan.

14.4.2023 Työyhteisön kehittämisasioita

Työntekijöiden ajatusten ja erilaisten signaalien huomioon ottaminen on Bytecraftille erittäin tärkeää. Perjantaina 14.4. kävimme sisäisesti yhdessä läpi Bytecraftin työyhteisökyselyn tuloksia.

Työyhteisökyselymme tulokset olivat hyviä, mutta jo yhden kivijalkammekin mukaisesti opittavaa löytyy aina. Kävimme yhdessä läpi, mitä kehitettävää löysimme ja mitä niistä voimme saman tien alkaa työstämään.

Yleisesti ottaen erilaisten työyhteisö-/hyvinvointi-/kvartaalikyselyn jälkeen työntekijän olo voi joskus olla se, että kyselyn tulokset häviävät bittiavaruuteen, tuloksia ei jaeta avoimesti tai ne eivät lopulta vaikuttaneetkaan mihinkään.

Bytecraftilla me pyrimme siihen, että työyhteisö voi hyvin, kaikilla on mahdollisuus tulla kuulluksi ja että kaikilla on myös mahdollisuuksia vaikuttaa!

31.3.2023 Rentoa pääsiäismeininkiä

Ennen palmusunnuntaita pöhisimme rennommin pääsiäisen merkeissä. Annamari piti ensin pääsiäisteemaisen visan, jossa opimme mm. mistä pääsiäiskukko on saanut juurensa ja mistä ruotsin kielen sana påsk (pääsiäinen) on saanut nimensä.

Sen jälkeen toimistolla oli pääsiäisyllätysten etsintää pareittain vihjeiden avulla. Oli hauskaa ja erilaista!

24.3.2023 Miten isoja softahankintoja tehdään

Kävimme läpi miten isomman kokoluokan ohjelmistoja ostetaan yrityksissä ja mitä sudenkuoppia sellaisessa monesti on. Lisäksi "Mistä kannattaa lähteä liikkeelle" sekä opit eri hankintaprojekteista.

17.3.2023 Retrotekniikat

Antti Halava piti lounaspöhinää meille retrotekniikoista. Miten voimme hyödyntää eri tekniikoita ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja erityisesti parantamaan tiimityöskentelyn mukavuutta kuin myös tehokkuutta. sona asiana on psykologinen turvallisuus, jotta kaikki voivat tuoda heille tärkeitä asioita esille.

10.3.2023 Bytepäivä

Bytecraftin virkistyspäivät vaihtoivat nimensä vuoden alussa Bytepäiviksi! Ensimmäisessä sellaisessa kilpailtiin tiimeittäin tietovisassa, päästettiin luovuutemme uudella tapaa valloilleen akryylikaatotyöpajassa ja käytiin yhdessä syömässä. Jatkoja vietettiin korttipelin ja puheensorinan äärellä Pasilan toimistolla.

3.3.2023 DevOps metrics

Juha Heljoranta piti lyhyen yhteenvedon Ferrix Hovin DevOps metriikoista käsittelevästä esityksestä.

Metriikat ovat tärkeä osa ohjelmistokehitystä. Oikeiden ja tarkoituksellisten mittareiden käyttäminen auttaa ohjaamaan ja parantamaan tekemistä. Väärät mittarit ovat taas jopa tuhoisia sofakehityksen kannalta.

10.2.2023 Dave Farleyn GOTO 2022 -esitys

Pöhinöissä katselimme Dave Farleyn GOTO 2022:ssa pitämän esityksen: Taking Back “Software Engineering” – Craftsmanship is Insufficient (https://www.youtube.com/watch?v=ephM9Nw9pAA) Tämän pohjalta kävimme vapaamuotoista keskustelua ja pohdimme mm. luotettavuutta, iteratiivisuutta ja incrementaalisuutta ohjelmistokehityksessä.

3.2.2022 Conwayn laki

Keskustelimme perjantaina Conwayn laista. Esiin nousi mm. esimerkkejä organisaatioiden kypsyydestä ja kuuluisasta layer arkkitehtuurista joka syntyy yleensä väkisinkin jos tiimi koostuu frontti tiimistä, backend tiimistä ja tietokanta tiimistä. Pallottelimme myös miten laki näkyy Domain Driven Designin bounded contexteissa sekä miten se liittyy liiketoimintakyvykkyyksiin.

27.1.2023 Teknisen velan tila, seuraukset ja syyt

Mitä on tekninen velka ja miten sitä hallitaan, sekä teknisen velan tila asiakkaalla. Yleisesti koko alalla teknisen velan hallinta on retuperällä, vaikka se on ilmiönä erottamaton osa softakehitystä. Asiakkaalla 20-30% devausajasta tuhlaantuu velkaan, jonka keskeisimmäksi aiheuttajaksi paljastui juurisyyanalyysissä omistajuuden puute.

20.1.2023 Retro vuodesta 2022

Vuosi 2022 oli ja meni niin pidettiin firman retro, missä otettiin katselmus viime vuoteen. Mentiin start, stop, continue -mallilla ja valittiin mitä otetaan työstöön. Tetenkin nimettiin vastuulliset.Oli parannuslistalla niin sisäistä kuin ulkoista asiaa ja monta hyväksi todettua asiaa mitä haluttiin jatkaa.

13.1.2023 Competence Matrix

Kartoitimme erilaisia osaamisalueita sekä osaamista jonka varaan hyvä ohjelmisto-osaaminen rakentuu. Tarkastelimme kolmea keskeistä osa-aluetta: inhimillisyys, taktiset taidot sekä strateginen osaaminen.Inhimilliset taidot sisältävät perus työelämän taitoja kuten kommunikaatio ja tiimityöskentely. Taktiset taidot ovat tyypillisesti teknistä osaamista kuten ohjelmointikielet. Strateginen osaaminen kattaa korkean tason tekniikoita kuten Domain Driven Design, Extreme Programming ja Test Driven Development.

5.1.2023 Vuoden aloitus rennosti pelaillen

Loppiaisen vuoksi Pöhinät pidettiin poikkeuksellisesti torstaina. Uusi vuosi aloitettiin tällä kertaa rennosti tutulla, mutta aina vaan naurua herättävällä skribbl.io-kuvanselityspelillä.
Arvaisitko sinä, mistä kuvassa on kyse?

25.11.2022 Säätöteorian sovellukset

Pohdiskelimme Antti Halavan johdolla miten säätöteorian oppeja voi soveltaa ohjelmistokehitykseen.

18.11.2022 Pikkujoulut

Pikkujouluja vietettiin koko tiimin voimin. Alkuun kevyellä aktiviteetilla ja saunalla. Illan päätti perinteinen illallinen ja jatkot kantakaupungin ytimessä.

4.11.2022 Toiveuusinta: Ohjelmistoarkkitehtuurit

Juttelimme lisää ohjelmistoarkkitehtuureista muutaman viikon tauon jälkeen. Osalta porukasta oli ensimmäinen keskustelu väliin, joten Juha kävi läpi sekä edellistä että uutta materiaalia.

28.10.2022 Kakkua ja Radical Candor

Annamari aloitti tällä viikolla Bytecraftilla Office Managerina ja juhlan kunniaksi nautimme kakkua ja kuohujuomaa pöhinöiden aluksi.

Kakutteluiden päälle Antti esitteli meille Radical Candor -konseptin. Sen keskeinen ajatus on, että palautteen pitää olla suoraa, mutta ystävällisesti esitettyä ja palautteen saaja huomioonottavaa.

Uudet kirjoitukset ja tapahtumat suoraan sähköpostiisi

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form