Selkäänpuukotusta & vierailevia tähtiä

18.04.2021

Ciao! Bytecraft says morjes. Vuotta 2021 on eletty jo tovi, tarkemmin termein voi sanoa, että talousvuoden Q1 on takana. Mutta talousasioiden sijaan, raotan näkyvyyttä tärkeimpiin tapahtumiimme alkuvuodelta. Click-bait tyyliin sanon, että meillä oli tässä alkuvuodessa ankaraa selkäänpuukotusta, josta selvisimme vain vahvempana ulos.

Meetups

Olemme aktivoituneet viimeisen puolen vuoden sisään mukavasti meetup-kulttuuriin Tech Excellence Finlandin riveissä. Vaikka korona-aika yhä leijuu varjona yllä ja tekee sitä varmaan vielä hyvän tovin, päätettiin ottaa silti härkää sarvista ja lähteä rohkeasti etä-meetup kulttuuria rakentamaan. Lopputuloksena on tähän mennessä 4 pidettyä sessiota ja seuraava siintää jo kiikarissa: What makes a great Application Programming Interface?

Tulevaisuutta ajatellen, meillä on toimistossame dedikoitu auditorio-tilakin, joten toivotaan, että koronan pirulainen on joskus taltutettu. Ehkä jo syksyllä pääsisi kestitsemään live meetuppeja. Mutta sitä odotellessa, reippaina softankraftaajina etä-meetuppeja ulos eetteriin ja learn & share mentaliteetilla omaa ja yhteisön Tech Excellence-kulttuuria rakentamaan ja ylläpitämään.

Tekniset sessiot

Olen joskus aikaisemminkin saattanut mainita termin perjantaipöhinä. Se on meille Bytecraftilla aikaa yhdessä tiimin kanssa jauhaa kuulumiset läpi ja tutkia mielenkiintoisia tai muuten vain mukavia aiheita. Voisi jopa sanoa, että identiteettimme kivijalka, nyt ja tulevaisuudessa. Ensimmäisenä perjantaipöhinäistämme nostan muutaman teknisen highlightin ilmoille.

Object Calisthenics osui valinnaksi erään perjantain keskustelunaihioksi. Kyseessä on siis yhdeksän kohdan lista, kuinkas niitä olioita kannattaakaan ohjelmoitsia järkevästi. Ihan kaikista kohdista emme päässeet 100% konsensukseen kirjoittajan, tai edes toistemme kanssa. Mutta tuossa kun piti mielessä, että tämä on nimenomaan olio-ohjelmointiin tarkoitettu ohjenuora, niin kyseessä ei ole yhtään pöllömpi listaus ohjelmoinnin voimisteluohjeita.

Eräänä perjantaina kävimme läpi Hexagonal Architecturea esimerkki-projektin turvin. Eräässä toimittamassamme projektissa olin päätynyt rakentamaan Spring Boot-backendin kyseisen arkkitehtuurin mukaisesti. Kyseessä on siis yksi variantti ns. domain-keskeisistä arkkitehtuureista, jossa nimenomaan business, eli domain-toiminnot asetaan koodissa keskiöön. Muut tyypillisen bäkkärisoftan elementit (persistointi, REST-api jne…) käsitellään ns. sivujuonteina. Tärkeitä, mutta domain tulee ensin. Kuin Amerikka Trumppilaisuudessa. Johtopäätös tästä sessiosta taisi olla se, että kyseessä ei ole mitenkään kovin vaikea patterni toteuttaa ja ei vaadi kovin suurta fyysistä tai uskon ponnistelua siirtyä perinteisestä kerrosarkkitehtuurista hexagonaliseen arkkitehtuuriin, mutta vaatii vahvan domainin ja ei ole järkevin valinta cookie-cutter CRUD-bäkkärin kaveriksi.

Saimme mielenkiintoisen 101-session Graafikantoihin ja Neo4j meidän Jorin esittelemänä. Hän oli paininut tuon teknologian kanssa jo pidempäänkin eräässä entisessä asiakkuudessaan ja avasi teknologiaa kasaamallaan live-demolla sekä kasalla hyviä do’s and dont’s tietoja. Tästä sessiosta ainakin itselleni jäi mieleen se, että joskus kun sitä on rakentanut graafin perinteiseen relaatiokantaan, niin voi veljet ja siskot miten paljon sitä olisikaan säästänyt aikaa sekä mallintamisessa & tiedon visualisoinnissa tämän teknologian avulla. Ei varmastikaan toimi joka ongelman parissa, mutta jos painit graafimaisen datan kanssa, niin ding, ding, ding!

Ankaraa selkäänpuukotusta

Eräs perjantai päätimme koestaa tiimimme selviytymistä selkäänpuukottamisesta. Pidimme ns. etälanit Among Us pelin parissa. Pelin on tiivistettynä digiversio Agatha Christien romaanien asetelmasta. Yksi on murhaaja (imposter) ja joukko uhreja ja viattomia yrittävät heittää syyllisen avaruuteen leijumaan.

Bytecraftilaisia murhaajan armoilla
Bytecraftilaisia murhaajan armoilla


Kuka on selkäänpuukottaja?
Kuka on selkäänpuukottaja?


Pienen alkukankeuden jälkeen peli rullasi hienosti ja oli itseasiassa loistavaa viihdettä. Paranoia kasvoi ja yrityksillä avustaa muita viattomia joutui yleensä itse vain leijailemaan avaruuteen. Selkäänpuukottaja sai jatkaa toimiaan ja Bytecraftilaisia lakosi kuin heinää. Erinomaista matskua tiimiytymiseen näin etäaikana.

Hymy herkässä kun saa kavereita puukottaa
Hymy herkässä kun saa kavereita puukottaa


Vieraileva tähti

Viime perjantaina saimme Aki Salmen vierailemaan perjantai iltapäiväämme ja kertomaan erityisesti nykyisestä positiostaan Bryterillä. Aki on meritoitunut devaaja, mutta samalla myös meetuppien järjestäjä ja coachauksen erikoismies. Sessiossa oli helppo nähdä miksi, sillä Akin esiintyminen oli innostavaa ja mukaansa tempaavaa. Saimme sneak peakin loistavaan kulttuuriin Bryter-organisaatiossa ja Aki avasi miksi tuo etä-first organisaatio on pystynyt kasvamaan nykyiseen asemaansa ihmistensä avulla. Samalla voisi sanoa, että Akin vetämässä sessiossa hän oli ikäänkuin meidän Bytecraftilaisten terapeutti ja johdatti keskustelua hienosti. Pääsimme itsekin reflektoimaan mitkä ovat meidän arvot ja miksi olemme tässä yhtiönä ja yksilöinä. Good stuff, olen varma että oma tekemisemme ottaa nykäyksen eteenpäin Akin vierailun ansiosta.

Toki meillä on ollut kaikenlaista muutakin, kuten yksi uusi Bytecraftilainen, projekti Aaltolaisten kanssa on pian päätöksessä sekä saimme haaviimme kesätyöläisen. Mutta kerrotaan näistä asioista erikseen myöhemmin, ei muutakuin seuraavaan kertaan.