Tiimi

Antti Ahonen

Partner & Software Craftsman

Antti Ahonen

Esittelyvuorossa on jälleen yksi Antti, sekä firman pääosakas lisää: Antti Ahonen tällä kertaa. Ennenkuin päästetään Anttia kertomaan hieman lisää itsestään, muutama sana näin virallisesti. Antti on tällä hetkellä joukkomme juniori kokemus- ja ikävuosiltaan (9 ja 32), mutta minkä vuosissa menettää, sen Antti kuroo kiinni laaja-alaisuudellaan IT-alan parissa. Antilla onkin kertynyt kokemusta monesta eri roolista, joista kuulemma lead devaajan nimike ollut viime vuodet tutuin. Sen lisäksi Antti on työskennellyt myös teknisenä projektipäällikkönä ja sivutyönään osallistuu akateemiseen opetusmaailmaan luennoitsijana sekä Agile coachina.

Kerro Antti, mikä sai sinut hyppäämään Bytecraftilaiseksi?

Mua pyydettiin mukaan! No mutta jos vakavammin sanois, niin Bytecraft oli jo jollain tasolla tuttu ennen tätä vanhojen työkavereiden Janin ja Mikon kautta. Olin linkkarin kautta nähnyt joitain postauksia Bytecraftilta, sekä käynyt jo etukäteen kurkistamassa nettisivut. Varsinkin Janin kanssa olimme jo muutamia vuosia takaperin puhuneet automaatiotestauksen saloista syvällisiä, josta jäi varsin positiiviset fiilikset kaverista, vaikka muutoin emme samoissa projekteissa törmänneet. Eli olemassa olevat kontaktit löytyi jo, mutta se oli ennenkaikkea tuo Bytecraftin sivujen pläräily, josta katsoin että nää kaverit tekee kyllä just sellasella tavalla softaa kuten pitääkin. Laatuvetoisesti ja devaaja/konsultti nostetaan koko firman keskiöön. Tähän oli helppo samaistua.

“Viimeinen niitti” olikin sit kun tapasin Siukolan Antin ja olin todella vakuuttunut kun firman “käsien heiluttelija” ymmärsi laadukkaan softan rakennuksen päälle niin paljon. I was sold. //Toim. huom. myös Antti S:llä on takana urallaan monta vuotta teknistä hands-on konsultointia, vaikka nykyään kädet enemmän heiluvatkin kuin koodaavat

Onko tuo hyvä alkuvaikutelma pysynyt? Miltä tuntuu olla Bytecraftilainen nyt kun kohta vuosi takana?

Vaikutelma on kyllä pysynyt! Syventynyt vain. Bytecraftilla tuntuu siltä, että on koko firman laajuudelta hengenheimolaisten ympäröimänä. Itse nostan laatuvetoisen devauksen keskiöön, ehkä menee laatusaarnauksen puolelle jopa pahimmillaan ja täällä siihen reagoidaan vain ja ainoastaan positiivisesti. Muut työkaverit lyövät vain löylyä lisää kiukaalle ja esimerkiksi keskustelut automaatiotestauksesta, softa-arkkitehtuureista vaikkapa DDD:n (Domain Driven Design) muodossa ovat meillä arkea ja varsin hedelmällisiä. Kaiken tuon lisäksi on tietysti mukava, että työstä saa reilua palkkaa ja päästään yhdessä miettimään Bytecraftin kasvua konsulttiskenessä. Ja sen lisäksi, että työkaverit ovat ammatillisesti vimosen päälle, ovat he myös osottautuneet hauskoiksi hepuiksi.

Ja tästä nopea pivotointi eri aiheeseen, kerro mikä muu kiinnostaa kuin IT?

No tähän vastauksena sopii viihde ja urheilu. Viihteestä käy esimerkiksi seurailla TV-sarjoja ja kissojen sekoilua kotona tai pelailla PC:llä. Myös lautapelit ovat alkaneet kiehtoa, kun on niitä päässyt sukulaisten / työkavereiden kanssa pelailemaan. Vielä jokin aika sitten käsitys lautapeleistä oli jumahtanut lapsuuden Afrikan Tähteen ja Monopolyyn, mutta onneksi olen saanut tuon käsityksen päivitettyä nykypäivään. Urheilun puolella uskon kehon rankaisuun kuntosalilla ja viihdyttävämpänä lajina menee seinäkiipeily boulderoinnin muodossa.

Aivan, aivan. Jos vielä palaisi takaisin ammatilliseen aiheiseen, kerro mikä on paras työkalusi softa-käsityöläisen arjessa?

Tähän vastattava kyllä ehdottomasti Spock. Paras automaatiotestaustyökalu, jolla on helppoa ja vaivatonta tehdä testejä JVM-projekteihin ja testivetoiseen kehitykseen tuo sopii kuin nenä päähän.

Ja tästä sitten kysymys edellisen jatkoksi, mikä työkalu tai toimintatapa nostaa karvat pystyyn?

En ole vieläkään kyllä tottunut tuohon vanhempien Java-projektien XML-fiksaatioon. XML-conffit ja XML maven-buildifilet eivät ole mieleeni, vaikka niiden parissa ihan sujuvasti kyllä hommat menevätkin. Mutta jokin niissä saa kyllä välittömästi kaipaamaan koodipohjaisten conffien ja buildityökalujen pariin.

Mielenkiintoista. Ja sitten viimeinen kysymys. Software Craftmanshipiin kuuluu ajatus jatkuvasta oppimisesta, mikä teknologia tai aihe on sellainen, joka ei ole vielä hallussa mutta jo pelkkä ajatus saa viikset väpättämään innosta?

Kyllä se varmaan olisi funktionaalisella kielellä epätriviaalin bäkkärisoftan kehitys. F# näyttänyt pirun mielenkiintoiselta kun siihen tutustunut kirjallisuuden myötä. Ja ehkä tämän lisäksi noin laajemmassa mittakaavassa vastaus olisi eventti-pohjaisten arkkitehtuurien kanssa päästä työskentelemään lisää. The beak is wet, mutta olisi mukava työskenellä aiheen parissa enemmänkin.

Kiitos. Ja näin on Ahosen Antti esitelty. Akateemista taustaa sekä kattaus laaja-alaista näkemystä ja kokemusta IT-konsultoinnnista. Kuulostaisi oivalta avulta myös teidän IT-hankkeeseen?